donderdag 18 maart 2010

die deutsche Heimat

Vorige week las ik een artikel over onze belangrijkste Europese handelspartner: Duitsland en de Duitse taal.

Het trof me hoe de populariteit van het Duits bijna het absolute dieptepunt heeft bereikt. Ik begrijp daar helemaal niets van. Dat komt waarschijnlijk omdat ik mijn jeugd heb doorgebracht in het lieflijke dorpje Blomberg:

Stadtmitte

Ik ben opgegroeid met Musikladen(is aan te klikken) en Peter Maffay. Ik kan nog steeds niet voorbij lopen aan een zakje Haribo zonder aan het overbekende deuntje te denken. Van de vele reünies weet ik dat veel Nederlanders heimwee hebben naar vroeger. De mooie zomers, de koude winters met veel sneeuw, de contacten met de Duitse bevolking. Geweldig!!

Ik ga regelmatig terug om weer te voelen, te ruiken en te genieten van al het moois ...en me te herinneren.

Ik ben blij dat ik in Duitsland heb gewoond en de Duitse taal heb gestudeerd!

Lentegedicht (klik)Lentefoto van Sientje Ossel Buiter

Annette von Droste-Hülshoff

Der Frühling ist die schönste Zeit

Der Frühling ist die schönste Zeit!
Was kann wohl schöner sein?
Da grünt und blüht es weit und breit
Im goldnen Sonnenschein.
Am Berghang schmilzt der letzte Schnee,
Das Bächlein rauscht zu Tal,
Es grünt die Saat, es blinkt der See
Im Frühlingssonnenstrahl.
Die Lerchen singen überall,
Die Amsel schlägt im Wald!
Nun kommt die liebe Nachtigall
Und auch der Kuckuck bald.
Nun jauchzet alles weit und breit,
Da stimmen froh wir ein:
Der Frühling ist die schönste Zeit!
Was kann wohl schöner sein?


Binnenkort starten we weer met conversatielessen Duits. Ook staat een training Zakelijke E-mails op het programma. We houden je op de hoogte!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten