maandag 29 maart 2010

Opmaat naar Pasen

Muziek speelt een belangrijke rol in allerlei situaties. Niets kan zo mooi een emotie begeleiden of tot uitdrukking brengen als muziek. Of het nu gaat om pop, hardrock, een ballad of een klassiek muziekstuk. Ik luister naar allerlei genres, afhankelijk van mijn stemming op een bepaald moment.

Muziek ondersteunt ook bij het leren van een taal. Ik herinner me nog het lied dat mijnheer van der Vight in een les Frans aan ons leerlingen van het Dr. Mollercollege in Waalwijk liet horen: A l'enterrement d'une feuille morte, deux escargots s'en vont.... en dat is alweer zo'n dikke 35 jaar geleden! Ik zie nog de oude bandrecorder voor in de klas spelen en weet hoe stil we allemaal waren. Het heeft zoveel indruk gemaakt, dat ik het nu nog weet.

Vandaar dat ik ook graag gebruik maak van muziek ter ondersteuning in het talenonderwijs. Dat kan zijn om als uitgangspunt te dienen voor een technisch onderdeel, ter ontspanning of als uitgangspunt voor een gesprek.

In deze dagen voor Pasen luister ik vaak naar elementen uit de beroemde Matthäus Passion van J.S. Bach.



Ik ben als steeds weer onder de indruk van de koor- en samenzangen zoals het lied: 'Kommt Ihr Töchter'. Of de emotievolle Aria: 'Erbarme Dich"!



Ik vind het een prachtig muziekstuk, geniaal gecomponeerd, boordevol symboliek en zo mooi passend bij het thema. Elk jaar ga ik weer naar een uitvoering. Voor mij een mooie afsluiting van de winter en een opmaat naar de Pasen: een nieuw begin. De Lente!


de eerste appelbloesem in de vaas bij Hanny. Webadres: Gewoon Hanny

Hartelijke groet,
Loes Heijs

2 opmerkingen:

  1. Bach kun je in veel omstandigheden draaien. De muziek zit geniaal in elkaar. Maar als neutrale toehoorder heb je dat soms niet in de gaten. Om te spelen, op bijvoorbeeld de piano, moet je bij de les blijven. Zo ook misschien met taalonderricht. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Hanny,

    Ja, je hebt gelijk! Het is ook belangrijk om zoveel mogelijk al je zintuigen in te schakelen. Zo wordt een nieuwe ervaring een beleving en verhuist deze sneller naar het lange termijn geheugen.

    BeantwoordenVerwijderen